top
Image Alt

Mode in Nederland

Lokale invloeden

De meeste media over kleding in de Franse tijd gaat over kleding in Engeland en Frankrijk, maar zoals iedere regio waren er in Nederland ook lokale invloeden op de mode.

Een handelscultuur

Nederland heeft een rijk handelsverleden. Door de enorme hoeveelheid exotische goederen die vanuit de Nederlandse havens verhandeld werden door heel Europa, zijn exotische invloeden tot alle lagen van de bevolking ingeburgerd. Dit begon naast spijzen met luxe goederen, en textielen uit verre oorden voor de allerrijkste. Maar door de jaren heen werden deze goederen minder zeldzaam en dus iets toegankelijker. Voor de lagere klassen kwam ook namaak in Nederland op gang; vooral batik was makkelijk na te maken. Door de tijd heen vermengden de exotische stijlen met de Hollandse smaak en was exotisch uitziende stof uiteindelijk voor bijna iedereen betaalbaar.

Batik of bedrukt katoen met tropische planten en vogels met een Indonesisch karakter liggen voor de hand, maar alle plekken waar Nederlandse schepen handel bedreven kunnen een invloed zijn voor je kostuum. Een belangrijke handelspost waar alleen Nederland nog toegang heeft is Japan. Die handel was wel uiterst beperkt en deze goederen waren daardoor alleen voor de allerrijksten.  

Streekdracht

Het typische silhouet van regency-kleding is een mode geweest die ongeveer 25 jaar heeft aangehouden. Maar door de eeuwen heen heeft streekdracht in Nederland de basis gevormd van welke mode dan ook. Voor de gewone Nederlander ging in de Franse tijd alleen de taille omhoog maar bleef de kleding die gedragen werd hetzelfde.

In veel van de streekdrachten komen ook bij de dameskleding veel donkere kleuren voor. Anders dan bij de Engelse regency-kleding werd er in Nederland bij meer gelegenheden zwart gedragen. ‘Zondags best’ had vaak donkere kleuren of was zelfs zwart, dit was niet perse een rouwkleur.

Nederland heeft veel streekdracht-tradities, waar vaak ook nu nog informatie over te vinden is. Bij het bedenken van je kostuum kun je je dus ook zeker laten inspireren door de vele kledingtradities die Nederland rijk is.

Andere tijden, andere kijk op mode

Sommige dingen die voor ons heel normaal zijn, waren in de Franse tijd heel anders. Fast fashion bestond nog niet. Kleding was duur en wordt zelfs veel genoemd als onderdeel van erfenissen. Dus als de mode veranderde, kocht je niet in een keer een hele nieuwe garderobe. Je kledingstukken aanpassen of je accessoires bijwerken was heel normaal. Wat invloeden van oudere trends zijn dus wel te verwachten, al helemaal bij oudere of ‘armere’ personages. Maar ook het idee dat er voor ieder bal een nieuwe jurk werd gekocht is een hardnekkige mythe.

Verder hield iedereen zich voor zover mogelijk bezig met hun uiterlijk. Hoe je eruit zag was een manier om te laten zien wie je bent en hoe rijk of belangrijk je was. Daarbij maakte het niet uit of je een man of een vrouw was. Er werd van je verwacht dat je je best deed. Hoe vaak je gezien werd bij de juiste feesten of met de juiste personen was voor een familie van veel groter belang dan of de financiën hun levensstijl kunnen ondersteunen, juist als er schadelijke geruchten de ronde deden of de levensstijl wat overdadig was voor de financiën. 

Boven alles, de ‘regels’ van de mode geven een gemiddelde aan. Neem vooral de creativiteit om een kostuum te maken waar je je fijn in voelt en wat bij je karakter past. Het kostuum hoeft niet historisch correct te zijn, authenticool vinden we goed genoeg. Hoe je afwijkt van de ‘regels’ van de mode vertelt het verhaal van je karakter, pak die vrijheid!