top
Image Alt

Spelkalibratie

Thema-specifiek

We hebben een paar thema’s uitgelicht waar alleen mee gespeeld wordt door spelers die hier zelf voor kiezen. Dit is een keuze die op elk moment kan worden aangepast, en de intensiteit kan verder gekallibreerd worden met de overige rollenspel hulpmiddelen.

Hart-bedeltje aan naamkaart bevestigd
Deze persoon staat open voor relatiespel en/of flirten. Begin dit soort spel alléén met spelers die dit symbool dragen.

Druppel-bedeltje aan naamkaart bevestigd
Deze persoon staat open voor erg emotioneel of dramatisch spel. Begin dit soort spel alléén met spelers die dit symbool dragen.

Molen-bedeltje aan naamkaart bevestigd
Deze persoon staat open voor gemene opmerkingen en/of pestgedrag. Begin dit soort spel alléén met spelers die dit symbool dragen.

Handgebaren

  • Hand omhoog
    Een persoon met een hand omhoog is tijdelijk niet in het spel aanwezig, of doet of zegt iets dat niet binnenspels geïnterpreteerd moet worden. Het personage kan even niet worden aangesproken. Wanneer er even buitenspels overlegd moet worden, steken alle partijen de hand omhoog. Let wel op dat hierbij geen overlast is voor andere spelers. Ga bijvoorbeeld even apart staan en praat zachtjes.
  • Vinger omhoog‌
    Zoals we op school hebben geleerd, betekent een opgestoken vinger dat deze persoon graag iets wil zeggen. Binnen Verstand & Verlangen is dit een buitenspelse hulpvraag, die aangeeft dat iemand graag binnenspels het woord krijgt. ‌
    Bijvoorbeeld: de speler Alice is aan het woord als het personage Juffrouw Rouge wanneer de speler Bob zijn vinger opsteekt. Alice maakt haar zin af en vraagt hem vervolgens, “Maar wat vindt u, meneer de Wit?”
  • Gekruisde vingers‌
    Als een speler tijdens het spelen zichtbaar de vingers kruist, dan is diens personage op dat moment een leugen aan het vertellen, maar nodigt de speler toehoorders uit om hen hierop te betrappen of om hier tegenin te gaan. Dit is dus een vrijwillige uitnodiging tot spel. ‌
    Bijvoorbeeld: de speler Bob vertelt als het personage Meneer de Wit , “Ik heb geen zin om te dansen,” maar hierbij laat Bob aan zijn tegenspeler Alice gekruiste vingers zien. “Nonsens,” zegt ze daarom als Juffrouw Rouge, “Ik zie uw voet al op de maat meetikken! Ik sta er op dat u deze dans met me deelt.”
  • OK symbool‌
    Dit is een non-verbale vraag om te controleren of alle partijen (nog) oke zijn met de huidige spelrichting.
    • Duim omhoog‌
      Dit gebaar is de non-verbale variant van “Groen licht”. Het is een aanmoediging tot meer spel, of kan ook als antwoord dienen op de bovenstaande vraag. Het gebaar zelf wordt IC genegeerd, en er kan enthousiast doorgespeeld worden.
    • Duim opzij‌
      Dit gebaar is de non-verbale variant van “Oranje licht”. De persoon in kwestie geeft aan de huidige situatie OC onprettig te vinden. Het betekent “Tot hier en niet verder” en “Neem iets gas terug”. Het gebaar zelf wordt IC genegeerd, maar moet OC opgepakt worden en het spel moet iets terug genomen worden.
    • Duim omlaag‌
      Dit gebaar is de non-verbale variant van “Rood licht”. De persoon in kwestie geeft aan de huidige situatie OC erg onprettig te vinden en verlaat de situatie. De scene kan in dit geval wel gewoon door gaan, maar er wordt gespeeld alsof deze persoon er niet meer is op een manier die zo min mogelijk storend is voor het spel. De persoon in kwestie meldt bij een SL wat ze nodig hebben en dat ze het spel verlaten, en meldt zich ook weer voor ze het spel in gaan, voor ieders veiligheid.

Sleutelzinnen

  • Volgens de geruchtenmolen”
    Mensen die roddelen, kunnen aan de tand gevoeld worden over de betrouwbaarheid van het gerucht, en de identiteit van de bronnen. Immers is het niet netjes om geruchten de wereld in te helpen, en al helemáál niet als deze leugens bevatten. De uitzondering hierop is dat als een gerucht uit de geruchtenmolen komt (en dus door plotschrijvers is aangeleverd), deze zonder negatieve gevolgen kan worden verspreid. De sleutelzin “volgens de geruchtenmolen” markeert dit als zodanig, eventueel aangesterkt door het desbetreffende geruchtenbriefje te laten zien. Deze zin mag alléén gebruikt worden voor geruchten die uit de geruchtenmolen komen.
    “Volgens de geruchtenmolen heeft Meneer de Wit een aanzoek gedaan aan Juffrouw Rouge.”
  • “U kent me toch?‌”
    In deze kleine gemeenschap kent iedereen elkaar al jaren, maar soms wil je iemand even helpen herinneren aan je achtergrond en publieke imago. De sleutelzin “U kent me toch?” kondigt een korte samenvatting aan, zodat het spel verder kan gaan met deze informatie weer op scherp.
    “U kent me toch? Ik ben de serieuze broer van je moeder, en ik heb nooit zin in dansen.”
  • “Hoelang kennen wij elkaar nu al?‌”
    Soms weet je echt even niet meer wie je tegenover hebt staan, of hoe jullie met elkaar verbonden zijn, zelfs al kennen jullie elkaar natuurlijk al jaren. Met de sleutelzin “Hoelang kennen wij elkaar nu al?” kun je om een korte herinnering vragen.
    “Hoelang kennen wij elkaar nu al?”‌
    “Mijn hele leven, meneer! Ik ben de dochter van uw broer, en u verslaat mij altijd met schaken.”